Trenger du hjelp med Altibox bedriftstjenester?

Nordvest Fiber har lokale Altibox-montører som kjenner området og rykker ut for å bistå med nettverk, wifi, datasikkerhet, tv, telefoni og IoT-tjenester i Ålesundsområdet.

Ustabilt internett og lav netspeed skyldes svært ofte at bedriften har utdatert nettverksutstyr eller kabler.

Eventuelt kan det være at bedriften din har behov for høyere datahastighet i abonnementet?

  1. Sjekk internetthastigheten din, alt under 20 Mbit vil føles langsomt.
  2. Skru av og på strømmen på fiberutstyret og ev. eget utstyr, som f. eks. en trådløs ruter.
  3. Koble en datamaskin direkte til fiberutstyret (port 1), vha en nettverkskabel (CAT5e eller høyere). Hvis du har statisk IP, må du sette det opp på nettverkskortet.
  4. Hvis du fortsatt opplever ustabilitet direktekoblet, ta kontakt med kundeservice
  5. Hvis du ikke opplever ustabilitet når du er direktekoblet, skyldes sannsynligvis ustabiliteten eget utstyr eller kabler.
  1. Koble til din internettboks. Husk at vårt utstyr ikke har wifi innebygd. Dette er det vanligste fiberutstyret vårt:- Genexis XGX

    – Genexis (Inteno) XG6846

     

    – Zyxel VMG8825

  2. Koble til en router i internettporten, typisk LAN 1, eller koble PC til direkte. OBS! En switch uten DHCP vil ikke få deg på nett alene.
  3. Har bedriften fast eller statisk IP-adresse, så må du følge egen veiledning.
  4. Vi anbefaler at du bruker Altibox Bedrifts wifi fra Cisco Meraki, men hvis du ønsker å bruke eget utstyr, så bør du kjøpe en AC-ruter (802.11ac-standard, som er mye raskere enn 802.11n). Merk! Oppsett av eget nettverksutstyr skjer på eget ansvar, og det er ikke sikkert at Altibox kundeservice kan hjelpe deg dersom noe ikke virker som det skal.
  5. Husk at virksomheten også trenger datasikkerhet. Altibox Bedrift tilbyr en sikkerhetspakke som dekker både brannmur, nettverksforsvar (DDoS) og innholdsfilter.

Er du i tvil om bedriften har høy nok hastighet eller opplever dere tregt nett?

Slik måler du faktisk hastighet inn til fiberutstyret fra Altibox:

  1. Fjern alle eksterne rutere og brannmurer
  2. Koble datamaskinen til LAN1-porten på fiberutstyret, via en nettverkskabel (CAT5e eller høyere)
  3. Sett opp statisk IP dersom du har det

Dersom hastighetsmåler viser lavere datahastighet fra ditt lokale nettverk enn når du er koblet direkte til fiberutstyret, anbefaler vi at du sjekker ditt eget utstyr og kabler.

Min Bedrift kan du sette passord både til egen wifi og til gjestenettet.

Alle enheter som skal kobles direkte i fiberutstyret, med kabel, må settes opp til å bruke statisk IP-adresse for å få tilgang til internett. Dette gjelder også egen router.

Se oppskrifter fra Portforward.com:

 

Båndbredde og responstid for Mobil backup vil være avhengig av distansen fra kundelokasjonen til basestasjon, belastning, samt signal-styrke/interferens.

Dersom du ikke har god mobildekning der kundeplassert utstyr (CPE) står, vil ikke tjenesten fungere optimalt.

For å bedre dekning kan følgende gjøres:

  • CPE kan flyttes til en plass med bedre dekning
  • Montør kan sette opp ulike antenner av godkjent type etter behov (ikke inkludert)

 

Cisco 1100

 

  • Sjekk om status på ruter, se figur punkt 1
    • Grønt lys = systemet fungerer
    • Blinkende / fast gult lys = systemet er under oppstart / ferdig å laste programvare (dette tar ca. 5 min)

     

    Sjekk LTE Signal styrke, se figur punkt 5

    • Ingen lys = ingen tjeneste
    • Grønt lys = LTE / 4G
    • Gult lys = 3G
      • 1 LED = signalstyrke under -100 dBm (dårlig)
      • 2 LED = signalstyrke mellom -99 dBm og -90 dBm
      • 3 LED = signalstyrke mellom -89 dBm og -70 dBm
      • 4 LED = signalstyrke mellom over -69 dBm (veldig god)

     

    Sjekk SIM status, se figur punkt 6

    • Ingen lys = modem ikke tilgjengelig eller ingen SIM
    • Grønt blinkende = LTE data aktivitet
    • Gult fast = modem tilgjengelig. SIM installert, men ikke aktivt

Innstillinger for å sikre dataene dine, og hindre at brukere av nettet ditt besøker uønskede sider.

Utvidet sikkerhet har innstillinger for :

  1. Oppdage og stoppe angrep
  2. Blokkere skadevare
  3. Filtrering av innhold

DNS er forkortelsen til Domain Name System. En DNS-server kan brukes hvis du skal sette opp egen router eller server. En DNS-server inneholder global informasjon om hvilke ICANN-registrerte domener som hører sammen med hvilke IP-adresser.

DNS-servere hos Altibox Bedrift:

Primær DNS: IPv4 92.220.228.70 – IPv6 2a01:798:0:9002::70

Sekundær DNS: IPv4 109.247.114.4 – IPv6 2a01:798:0:8012::4

Kundesenter:
71 70 57 70

Kundeservice nasjonal

Lokalkontor, forhandler eller operatør for nasjonale kunder av Altibox kan kontakte Altibox Bedrift Nasjonal her.

Sjekk om du kan få lynraskt fiberbredbånd

Vi leverer morgendagens infrastruktur – fiber som gir deg suveren hastighet og full frihet for hele familien til å strømme tv, surfe, spille og laste ned.